The Incredible Adventures of Van Helsing - Recenze

The Incredible Adventures of Van Helsing – Recenze

Neuvěřitelná dobrodružství Van Helsinga je akční RPG ve stylu Diabla, které vyšlo v roce 2013, cca rok poté co na trůnu tohoto žánru usedl král (Diablo 3). Dneska už má The Incredible Adventures of Van Helsing tři díly přičemž, každý dostal nějaké to DLC. Já mám tyhle typy her rád a Diablo je mou oblíbenou hrou už od doby vydání jedničky v roce 1996. Navíc cena ve slevě je příznivá, tak jsem tomu dal šanci a koupil rovnou všecky 3 díly.

Van Helsing

Hra vás postaví do role syna velkého zabíječe nestvůr Van Helsinga. Vaším úkolem bude osvobodit zemi Borgovia od šílených vědců kteří tam dělají bordel. K tomu můžete Van Helsingovi jr. zvolit jeden ze tří charakterů. Lovce (meče a pistole), Thraumaturga (mág) nebo Mistra mechanika (různá udělátka a univerzální hybridně-okultní antihmotový kanón :-)). Poslední dvě zmíněná povolání jsou dostupná pouze po zakoupení DLC (každé povolání má svůj vlastní).

Já to rozjel za Thraumaturga. Takže kouzla a magie. Strom talentů Thraumaturga není nijak velký, ale prakticky každá schopnost se dá vylepšit třemi dalšími vylepšeními. Navíc dovednostní body můžete rozdělovat nejen mezi skilly Thraumaturga, ale i mezi aury a triky, které přidávají další dovednosti, a to jak aktivní, tak pasivní. Různých kouzel a schopností je tedy dostatek.

Navíc vás na vašich cestách bude doprovázet stále ukecaná a pěkně jízlivá společnice Lady Katarina. Ta toho umí docela dost. Rozšíří vám inventář, může posílit vaše schopnosti různými aurami a samozřejmě za vás bude i bojovat. Dost dobré je i nastavení jejího chování. Kde ji můžete říct, jaké předměty má sbírat, jak bude bojovat atp. V neposlední řadě ji můžete posílat do města prodávat předměty které nasbíráte.

Borgovia

Borgovia je takový napůl fantasy a napůl sci-fi/steam punk svět. Někomu to vyhovuje jiným ne. Já sem se ještě nevyhranil, ale většina her, které jsem hrál a které kombinovaly takovéto prostředí byl obyčejný průměr. Dneska bych si na většinu ani nevzpomněl. Ze začátku se budete probíjet Transylvánií a narazíte tak na vlkodlaky, různé duchy a podobnou havěť. V pozdější fázi hry pak bude přibývat různých mechanických potvor, a i prostředí vymění stromy za špinavá města plná stok, silových polí a generátorů.

Jak se to hraje

Hra je na normal dost jednoduchá. Pokud akční RPG hry hrajete častěji, začněte rovnou na vyšší obtížnost. Po založení hry se obtížnost nedá zvednout. Od začátku jsem plánoval, že pojedu nějaký glass-cannon build a vše jsem dával do síly vůle a schopností posilující DPS. Lady Katarině jsem dal opět převážně pasivní aury posilující moje DPS a z dovednostních bodů jen životy, aby něco vydržela.

Je mrzuté, že mě hra nepřinutila taktizovat a měnit talenty podle situace a výbavy. Ve stromu dovedností Thraumaturga jsem došel pouze do poloviny k Ledové Vánici. Další kouzla jsem ani nevyzkoušel, protože prostě nebyl důvod. Takovýto build byl tak efektivní, že i na konci hry jsem neměl problém sundat cokoli (i skupinu) jednou ranou. Talenty jsem resetnul asi jen 3x a to vyloženě kvůli zvědavosti. Nalezení správné kombinace talentů a stylu hry v závislosti na výbavě a obtížnosti hry, tedy to co bylo v D3 tak zábavné už od prvního lvl, ve Van Helsingovi nemusíte skoro řešit.

Trochu mě překvapil poslední boss. Vůbec jsem nezaregistroval, že to už je konec příběhu. To si tak hraju a najednou závěrečné titulky. Po dokončení hry máte možnost hrát nekonečný příběh, to je pořád dokola kampaň na vyšší obtížnosti nebo doplňkové scénáře. V těch musíte splnit úkol za určitý čas, přičemž je v těchto lokacích zvýšen lvl monster nad 30+. Vaše maximální úroveň je 30 a po jejím dosažení už lze zvyšovat pouze slávu.

Slabý odvar z Diabla

Je potřeba říct, že Van Helsing je kolon Diabla 3 se vším všudy a vývojáři z Neocore Games moc invence nepředvedli. Narazíte tak na klasický diablovský hud s manou a HP. Narazíte na klasická monstra, jejich modré, zlaté varianty a na oranžové bosse. Ve městě zase na truhlu na věci, mistra kováře na vylepšování, ženskou na enchanting, možnost skládat essence (drahokamy v D3), atd. atd.

Už jsem určitě někde psal, že mi menší plagiátorství nevadí, pokud vývojáři dokážou udělat aspoň stejně dobrou hru. Studiu Neocore Games se to moc nepovedlo. Nejen že prakticky vše zkopírovali ze zmíněného Diabla, ale většinou nebyli schopni dosáhnout stejné kvality.

O rok starší Diablo 3 tak má lepší grafiku i animace, ale to není to, co by mi primárně vadilo, já si klidně zahraji i starší hry. Grafika a animace v bitkách vypadají tak, že to dává dohromady strašný guláš a výsledek je totálně nepřehledný. Vzhledem k masivním počtům nepřátel, by se vývojáři měli zamyslet nad tím, jak zajistit, aby hráč nebyl permanentně zmaten.

Pravidelně se mi stávalo, že jsem v tom chumlu nevěděl, kde jsem, kde je Lady Katarina a kde mám kurzor. Jasně že uprostřed, ale myslel jsem to tak, že na moment pustíte postavu/kurzor z očí a najít ji je problém i když víte kde je. V boji to občas bývá problém.

Ve velkých melách jsem měl problém i s pohybem. Každou chvíli vás někdo někam naportuje a než najdete kurzor, a než najdete cestu mezi nepřáteli je po vás. U Van Helsinga mi chyběla ta lehkost, přehlednost a plynulost které docílili hoši v Blizzardu.

Závěr

Neuvěřitelná dobrodružství Van Helsinga není žádné terno. Hráči, kteří mají rádi tento žánr her, si tam své najdou a za 3 éčka asi stojí za to to zkusit, nečekejte ale kdoví co. Zarytým Diablistům to nedopoučuji, budete asi zklamaní. Já osobně jsem se musel dost přemlouvat, abych se pustil do druhého dílu. Když na trůn tohoto herního žánru postavím Diablo III, tak kam pak zařadit Neuvěřitelná dobrodružství Van Helsinga? Někam doprostřed. Za mě tedy 50 % víc si to nezaslouží. Jinak bych křivdil králi, a to se nedělá :-).

Verdikt – 50/100
  • Peprné dialogy především s Lady Katarinou
  • Oproti Diablu je tam faktor humoru což mám rád