middle earth shadow of mordor

Middle-earth: Shadow of Mordor – recenze

Před každými prázdninami většinou probíhají na různých herních webech slevy. Letos jsem vychytal mimo jiné i Middle-earth: Shadow of Mordor. Tématiku pána prstenů mám rád, RPG hry taky patří mezi moje oblíbené, cena 4 EUR a dva týdny dovolené k tomu. Nebylo co řešit. Hru jsem zakoupil na Steamu, nainstaloval a dal se do hraní.

Příběh [spoiler]

Hra vás postaví do role Taliona, hraničáře od černé brány, kterému před očima zabijí ženu a syna. Nakonec pošlou do věčných lovišť i Taliona, ten ale nezůstane mrtvý. Taliona totiž posedne duch Celebrimbora a tím ho povolá zpátky do boje. Vám se tak otevírá cesta za pomstou, hon na Sauronovy Černé kapitány, kteří celou tu nepříjemnost s ženou a synem způsobili. Do toho se zamotává amnézie Celebrimborova ducha. Musím říct, že zápletka nic moc. Vývojáři by konečně mohli trochu přemýšlet a začít konečně nějak jinak. Zdá se mi, že za posledních 20 let dobrých 90 % RPG (nejen rpg) které jsem měl tu čest hrát, začínalo amnézií hlavního hrdiny, vraždou rodiny nebo obojím. Milionkrát ohrané klišé.

Ono celá dějová linie této hry je slušně řečeno o ničem. Navíc je trestuhodně krátká. Na druhou stranu cílem hry nejspíš nebylo aspirovat na hru s nejlepším příběhem roku. Dnes je trend takový, že kvalita příběhu, vykreslení postav, vtip (běžná věc starých RPG) ustupují honbě za co nejlepším vizuálem, efekty a akčními scénami. Bohužel se to netýká jen her ale i filmů a tv pořadů.

První kontakt

Po úvodní prologu se zjevíte ve formě ducha na věži. Vaše cesta začíná skokem dolů mezi nepřátele. Ehm kde už jsem to jenom viděl (Assassin’s Creed). Mimochodem hra poměrně solidně vykrádá jiné tituly a to nejenom hry. Např. Talionova dýka (zlomený meč jeho syna) jako by zlomenému Narsilu z oka vypadla, nemocná královna se zase nápadně podobá nemocnému Théodenovi. Originalita se prostě nekoná a to prakticky v ničem. U herních mechanik mi takové vykrádání ale moc nevadí. Ono se jich zas tolik vymyslet nedá, takže je normální, že si je vývojáři od sebe „půjčují“. Hlavní je pokud je vývojáři dokážou dobře zkombinovat, vylepšit a vyrobit tak dobrou hru.

První, co mě prásklo do oka byla výborná grafika a animace v soubojích. Na animace při Talionových speciálních útocích je radost pohledět a sekání a propichování hlav jsem si užíval po celou dobu hraní. Hra mi běhala bez problémů na ultra, a to už můj komp něco pamatuje. Za optimalizaci si vývojáři zaslouží velkou pochvalu.

RPG prvky

RPG prvky ve hře jsou slabé, i ten strom schopností se mi zdál natažený poněkud uměle. Většina talentů a atributů (čest výjimkám) je slabá nebo nepoužitelná. Většina vás zásadně neposílí a hru vám nijak neulehčí. V lepším případě vám to alespoň odemkne nějaký finish move s pěknou animací. Prakticky všechny atributy posilují útočné schopnosti. Co se mi ze začátku vyplatilo vylepšovat byly schopnosti kolem stínového luku. Se zvyšujícím se množstvím šípů a s delší dobou soustředění se mi hrálo hned o poznání lépe.

Kapitáni mají slabiny a schopnosti odolávat některým typům útoku. Ty můžete odhalit výslechem jiných skřetů. Původně jsem to dělal, ale později jsem se na to vykašlal. Ono to jde totiž rychleji. Zkusíte kapitána bodnout do zad ze stínu a když to nevyjde, tak ho střelit do čela šípem a když to nevyjde, tak ho prostě umlátíte na férovku.

Kromě hlavní mise můžete plnit i bonusové úkoly. Mezi ty patří zachraňování otroků, hledání artefaktů a ithildinů (elfí grafity), výzvy přežití (sbírání rostlinek), lovecké výzvy (zabíjení havěti) a pak legendy meče, luku a dýky. Za každou splněnou misi máte nějaké odměny ve formě bodů do atributů, zvedá se vám level, přibývají body schopností atd.

Hodně mi vadilo, že za kompletní dokončení některé linie bonusových úkolů nedostanete žádnou odměnu. Rád si dokončím různě vedlejší linie hry nebo komplet všechny ale musí to mít na konci nějakou odměnu, rozuzlení příběhu nebo něco podobného. Poté co jsem odemkl většinu Talionových schopností, jsem naprosto ztratil motivaci dokončovat vedlejší úkoly. Proč bych to totiž dělal, když za to nic nedostanu? Co jsem dále nepochopil byly příběhy (vzpomínky) které se dají odemknout při nalezení artefaktu. Čekal jsem, že až je všechny posbírám, že z toho vyleze něco kloudného, ale nestalo se. Stejný problém byl s ithildinama. Některé aspekty této hry stojí úplně na vodě a vůbec nejsou propojené s konceptem děje a samotné hry. Jako by to tam vývojáři prskli na poslední chvíli bez přemýšlení jen aby byl další obsah.

Hra

Hra má otevřený svět, ten je sice zpracovaný výborně ale nečekejte nic velkého, je spíše z menších. Dostanete možnost prozkoumat dvě lokace první je trochu depresivní oblast v Mordoru před černou bránou zvaná Udun a druhá o poznání zelenější Nurnen. V první fázi hry musíte pobít několik elitních náčelníků ke kterým se dostanete přes jejich kapitány. Až sejmete náčelníky čeká vás první boss Kladivo. Poté se přesunete do druhé oblasti, kde vaším úkolem nebude náčelníky zabít, ale získat je na svou stranu a postavit je proti svým pánům ve finální bitvě. To z počátku není vůbec jednoduché proto, že Talion toho moc nevydrží a docela rychle se poroučí k zemi.

On toho moc nevydrží ani na konci, ale plněním úkolů odemknete schopnosti a atributy které vás mírně posílí. Takže v pokročilejších fázích hry z vás bude o něco efektivnější zabiják. Hra generuje opravdu obrovské množství nepřátel, takže budete mít vždycky co rubat. To mi trochu vadilo proto, že nemáte možnost vyrubat nějakou pevnost a v klidu si to tam prozkoumat. Skuruti na vás budou neustále dorážet. Na druhou stranu se dost misí nedá splnit jen tupým naběhnutím doprostřed vřavy a vyrubáním nepřátel. Musíte používat luk, odlákávat pozornost skřetů a zabíjet je ze stínu bodnutím do zad, taktizovat atd.

Zde se dostávám k umělé inteligenci skřetů. Ta je na bodu mrazu dá se hovořit o tom, že to je spíše umělá blbost. Pokud se postavíte metr před skřeta na šutr, tak vás pravděpodobně neuvidí. Stejně tak pokud se například před něj svěsíte z mostu. Takže zásadním aspektem hry je využívání různých vyvýšenin zdí, budov atd. Pokud vám poteče do bot je nejjednodušší vzít roha a vylézt na nejbližší budovu.

Příjemným zpestřením hry je Nemesis systém, kdy si vás skřeti pamatují (například když vám utečou z boje) a při příštím setkání hodí nějakou vtipnou hlášku. Pokud vás nějaký skřet zabije zvýší se mu síla a může i povýšit v hierarchii. I samotní skřeti můžou mezi sebou vyvolávat různé šarvátky do kterých můžete zasahovat a ovlivňovat tak skřetí hierarchii.

Obtížnost

Nepřečetl jsem si žádné recenze, (až na jedno video na YouTube) takže jsem úplně nevěděl do čeho jdu. Kdysi jsem hrával poměrně hodně ale posledních x let zvládnu tak 1 max 2 hry za rok. Navíc jsem hrál na XBox ovladači na kterém prakticky nikdy nehraji. Musím říct, že první kontakt byl docela tvrdý a obtížnost hry mě nemile překvapila. Hra je opravu těžká a prvních asi 10 hodin jsem dostával docela solidně na prdel. Některé úkoly pro mě byly ze začátku neřešitelný problém. Hra navíc nemá možnost změnit obtížnost! Tenhle krok vývojářů fakt nechápu. Ne každý totiž má potřebný skill a ne každý si může dovolit trávit x hodin denně hraním her aby ho získal. Proto už v dobách, kdy země byla ještě mladá vymyslely chytré hlavy volbu obtížnosti. Takže za tohle palec dolů.

Připravte se na to, že budete umírat. Opravdu hodně umírat. Obtížnost je způsobená z 99% (bohužel) množstvím nepřátel. Připadalo mi, že hra má zvláštní schopnost vygenerovat nové nepřátele právě ve chvíli kdy vám nejvíce teče do bot. Většinou jsem si obhlédl terén, vyrubal skřety okolo a pak se pustil do hlavní skupiny. Bojuju si tak s jedním životem proti poslednímu kapitánovi, chystám se ho dorazit a naráz bác jsem kaput. Odnikud se vynořila skupina Karagorů/skřetů/jiný kapitán atd.

Další věc, která obtížnosti moc nepomohla byly chyby v ovládání. Moje taktika vylézt na zeď, když mi teče do bot skončila nejednou neúspěchem proto, že místo aby Talion lezl po zdi si prostě několikrát u zdi poskočil nebo si hodil kotoul letmo proti zdi. A to nemluvím o ovládání Karagora při sprintu. To snad ti vývojáři ani nezkoušeli. Nic hůře ovladatelného jsem snad v žádné hře ještě neřídil. Stejně tak přeskakování překážek. Nerozumím tomu, proč některé šutry/bedny atd. přeskočit jdou a jiné ne? WTF? Jinak bych ale ovládání neměl co vytknout v soubojích to šlape, tak jak má.

Když jsem u toho přeskakování strašně mi lezlo na nervy, když se mi dal nějaký kapitán po tuhém boji na útěk. Většinou jsem ho už nedokázal chytit a zabít, protože jsem se zasekl při běhu o nějakou překážku. Nejednou za to mohla i animace, ve které vám skřet řekne, že na vás kašle a že zahajuje strategický ústup. Po skončení animace už byl skřet v prachu. Ty animace byly ze začátku fajn ale ke konci mi spíš lezly na nervy. Vypnout se nedají.

Poslední fight mě naprosto zklamal a byl to asi nejvíc WTF moment. Ze začátku jsem se bál, že hru ani nebudu schopen vzhledem k obtížnosti dokončit. Musím ale říct, že většina misí byla obtížnějších než závěrečná bitva a poslední boss. Naprosto nechápu co vedlo vývojáře k tomu, zakončit hru takto debilně. Místo boje ve kterém by jste měli ukázat, jak jste vypracovali postavu a jaký jste získali skill, vám stačí jednoho bosse ocejchovat ze stínů a u posledního vám stačí párkrát zmáčknout správné tlačítko. K boji nedojde WTF?

Závěr

Musím říct, že ze hry mám smíšené pocity a moc nerozumím vysokým hodnocením které se hře dostalo. Ne, že bych se vůbec nebavil, hra to není úplně špatná, ale z celkového výsledku jsem zklamaný. Podle mě, je to taková rychlokvaška. Je z toho prostě cítit, že šlo čistě o zisk a jakékoliv další ambice vývojáři neměli. Vývojáři hodili do hrnce několik úspěšných herních mechanismů od konkurence, přihodili look Pána prstenů, opepřili perfektními animacemi a grafikou v soubojích a AAA titul je na světě. Podle mého názoru vývojáři absolutně nevyužili potenciál hry.

Jednotlivé prvky hry fungují dobře, ale jako celek to je hodně slabé a k perfektní hře to má na hony daleko. Hra má pěknou grafiku, výbornou optimalizaci a až na výjimky i velmi dobré ovládání. Animace v soubojích jsou perfektní, ale pak už to začíná skřípat. Slabý příběh a krátká hlavní dějová linie. Nudné úkoly, ze kterých v pozdější fázi hry nic nemáte. RPG prvky jsou velmi slabé. Hra na chvíli zabaví, ale příliš nenadchne. Rozhodně to není titul ke kterému bych se v budoucnu vrátil. Za mě 55%. Uvidíme jestli se v pokračování Shadow of War vývojáři polepší.

Verdikt – 55/100
  • Grafika
  • Animace v soubojích